Το Επιχειρηματικό Σχέδιο

Το Επιχειρηματικό Σχέδιο (Business Plan) αποτελεί ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο για οποιαδήποτε σύγχρονη επιχείρηση ανεξάρτητα από το στάδιο ανάπτυξης που βρίσκεται ή του μεγέθους της. Το Επιχειρηματικό Σχέδιο παρέχει ενδελεχή ενημέρωση για την επιχείρηση έχοντας έναν διττό στόχο: τόσο το εξωτερικό της περιβάλλον, όπως επενδυτές, τράπεζες, προμηθευτές και καταναλωτές όσο και το εσωτερικό της περιβάλλον, δηλαδή τους μετόχους, την διοίκηση (management) και τους υπαλλήλους της. Η ανάγκη για την παροχή τέτοιας πληροφόρησης μέσω του Επιχειρηματικού Σχεδίου συνήθως δημιουργείται από την ανάγκη της επιχείρησης για χρηματοδότηση. 

Η χρηματοδότηση μπορεί να αφορά είτε την εκκίνηση μιας επιχειρηματικής δραστηριότητας με μια νέα επιχειρηματική ιδέα (start-up), είτε την ανάγκη μιας υφιστάμενης επιχείρησης για την χρηματοδότηση ενός νέου επενδυτικού σχεδίου, μιας εξαγοράς ή συγχώνευσης, εισαγωγή σε νέες αγορές, κλπ. Η επιχείρηση μπορεί να στοχεύει σε χρηματοδότηση μέσω ενός επιχειρηματικού τραπεζικού δανείου, μέσω  κρατικής επιδότησης ή από έναν νέο συνέταιρο. Στην περίπτωση μεγάλων επιχειρήσεων ο στόχος μπορεί να είναι η άντληση κεφαλαίων από την εισαγωγή των μετοχών της σε κάποιο χρηματιστήριο, την έκδοση ενός ομολογιακού δανείου, κλπ. Το άτομο ή η ομάδα που αναλαμβάνει την σύνταξη ενός Επιχειρηματικού Σχεδίου θα πρέπει να κάνει μια ενδελεχή έρευνα και ανάλυση όλων των επιμέρους διαδικασιών και λειτουργιών της επιχείρησης που πιθανότατα δεν έχει γίνει ποτέ πριν σε τέτοια κλίμακα και λεπτομέρεια.

Αυτό το κεφάλαιο αποτελεί έναν λεπτομερή οδηγό για όποιον ενδιαφέρεται να συντάξει ένα Επιχειρηματικό Σχέδιο (Business Plan). Παρουσιάζεται η δομή και  οι ενότητες που πρέπει να περιλαμβάνει το Επιχειρηματικό Σχέδιο (ΕΣ) και ο τρόπος με τον οποίο πρέπει να γίνει η παρουσίαση και η συγγραφή των ενοτήτων ώστε το αποτέλεσμα να είναι το επιθυμητό. Ο γενικός στόχος του ΕΣ είναι να μεταφέρει τον ενθουσιασμό και την αισιοδοξία της επιχείρησης για την τωρινή ή/και μελλοντική δραστηριότητά της. Για να το επιτύχει αυτό, παραθέτει λεπτομερή ανάλυση του εσωτερικού και του εξωτερικού της περιβάλλοντος, των στρατηγικών της και  των οικονομικών της δεδομένων. Αυτό γίνεται για να αναδείξει την ικανότητά της να αξιοποιήσει τις δυνάμεις και τις ευκαιρίες της για ανάπτυξη και κερδοφορία παρά τις όποιες εσωτερικές αδυναμίες και εξωτερικές απειλές. Ο στόχος συνοψίζεται στις λέξεις: πληροφόρηση, ρεαλισμός, ενθουσιασμός. 

Κάθε Επιχειρηματικό Σχέδιο είναι μοναδικό

Aποτελεί μια εντελώς ιδιόμορφη διαδικασία και εμπειρία καθώς κάθε επιχείρηση διαθέτει τελείως διαφορετικά χαρακτηριστικά από τις άλλες. Για τον λόγο αυτό, η δομή και τα βήματα που παρουσιάζονται στο κεφάλαιο αυτό είναι ενδεικτικά και όχι δεσμευτικά. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει μια βασική δομή και ορισμένα σημαντικά σημεία, που όλα τα Επιχειρηματικά Σχέδια πρέπει να διαθέτουν.

H ανάλυση του εσωτερικού και του εξωτερικού περιβάλλοντος της επιχείρησης.

Oι στρατηγικές της επιχείρησης που αφορούν: στη διοίκηση, στην ανάπτυξη, στην έρευνα και βελτιστοποίηση των προϊόντων ή υπηρεσιών που παράγει, στην προώθηση των πωλήσεων, στις στρατηγικές συμμαχίες, κλπ.

H χρηματοοικονομική ανάλυση που αποτελεί την καρδιά του Επιχειρηματικού Σχεδίου καθώς σε αυτή περιλαμβάνονται όλες οι ιστορικές χρηματοοικονομικές καταστάσεις καθώς και οι προβλέψεις για την μελλοντική οικονομική δραστηριότητα της επιχείρησης.